logobsg

Ny regionalplan for handel, service og senterstruktur

 Ny regionalplan for handel, service og senterstruktur

Fylkeskommunens delplan for handelsvirksomhet, service og senterstruktur bestemmer i stor grad hvilken handel som skal kunne tillates hvor i Asker. Planen var fra 2001, benyttet begreper som ikke lenger var praktikable og hadde ikke tatt inn over seg endringene som har skjedd i kommunenes planer. Det var derfor stor enighet om at planen må revideres/ajourføres. Planprogrammet for arbeidet med revidering av gjeldende plan fra 2001 var fra 2014. Planprogram.

Resultatet av en ny plan er svært viktig for all handel i Akershus, og planen vil også bestemme i hvilken grad kommunene selv kan beslutte ja eller nei til handelsetableringer. Grunneierforeningen, de andre næringsparkene og næringsrådene har over flere år brukt store ressurser for å følge opp og å påvirke sluttresultatet best mulig. For næringsrådenes uttalelser i forkant av beslutning på revidering av planen. Innspill fra 2012 til Asker og Bærum kommune. Grunneierforeningen har også et tett samarbeid med kommunen slik at Billingstad/Slependen blir et godt område for volumhandel og senterutvikling i Asker.

Arbeidet i fylkeskommunen ble etter hvert sterkt forsinket – også som følge av å vente på ny areal- og transportplan. I mellomtiden har både Bærum og Asker kommuner vedtatt sine nye kommuneplaner og har i disse vært bundet opp av den gamle senterplanen fra 2001 som gjelder handelsbestemmelsene. Dette har vært meget beklagelig for handelsutvikling i våre kommuner som har måttet ty til dispensasjoner mer enn vanlig.

I begynnelsen var det lagt opp til en større medvirkningsprosess og det ble bl.a. lagd et tilgjengelighets-atlas og utfordringsdokument. Grunneierforeningen kjenner ikke til om og i hvilken grad dette materialet har vært benyttet eller presentert for våre regioner.

Arbeidet med ny handels- og senterplan ble også veldig vanskelig da like regler og retningslinjer er vanskelig for Hurdal og Bærum, for å sette ting på spissen. Et annet eksempel: Ny areal- og transportplan åpner for vekst bare i definerte knutepunkter – og flere av de lokale senterne i Akershus er nettopp ikke definert til å være et slikt knutepunkt som kan vokse. Hva skal skje her?

De fleste kommuner ønsker større selvbestemmelse på hva som kan handles hvor og på parkeringsbestemmelser. En utfordring i seg selv. At det senere gikk mot en ny fylkesregion Viken, hvor b.la. Buskerud og Østfold hadde en annen praksis enn Akershus gjorde ikke saken bedre.

Først i primo 2018 (etter 6 år) kom forslaget fra fylkeskommunen til høring med ulike politiske vedtak fra hovedutvalg og fylkesutvalg. Om selve planen fra 18.10.17. Asker kommune ønsket i sin uttalelse av april 2018 primært en utsettelse, les uttalelsen fra april 2018 her. Grunneierforeningen ga en omfattende redegjørelse datert 5. april 2018, og hadde også i forkant møter med sentrale politikere.

Saken ble til sist vanskelig også politisk. Et endelig vedtak kunne først gjøres av fylkestingsutvalget den 17.12.18 og med protokoll. Deler av vedtaket er det senere gitt innsigelser på/blitt påklagd av statlige organer, og er pr juli 2019 til behandling.

Oppsummert mener Grunneierforeningen imidlertid å ha fått gehør for sitt og andres syn på aksept for en noe større kommunal beslutningsmyndighet, at parkeringsbestemmelser fortsatt må vurderes også lokalt og at definisjon av volumhandel endres fra planbestemmelser til retningslinjer. Den sterke føringen det var lagt opp til fra administrasjonen i fylkeskommunen er derfor blitt noe nedtonet. Men på flere områder er planen uklar og ullen. Praksis og enkeltsaker vil gi presedens. Likeså harmonisering med Buskerud og Østfold i nye Viken.

Ny plan gjeldende for Viken fylkeskommune foreligger ikke.

 

For grunneiere

Grunneiere kan logge inn her